Jämför bilabonnemang
Billeasing

Leasa elbil

Går du i tankarna att leasa elbil men är osäker på om det är för tidigt att välja just en elbil? Då har du hamnat helt rätt! Det finns många fördomar och frågor om elbilar ‒ här reder vi ut dem åt dig!


Med klimathotet runt hörnet är det många som överväger att skaffa en elbil. Men ett stort hinder är att alla inte har råd att köpa en elbil. Därför finns ett utmärkt alternativ i form av leasing av elbil i stället. Vilket i princip betyder att du hyr bilen och efter att avtalstiden har löpt ut, har du möjlighet att köpa loss bilen eller förnya avtalet och leasa en ny elbil.

För dig som är intresserad av att lära dig mer om vad leasing innebär, rekommenderar vi starkt artikeln leasa bil.

Men i den här artikeln ska vi specifikt avhandla leasing av elbilar. Vad är bra att tänka på innan man slår till på en elbil? Vad kostar det att ladda en elbil, hur lång tid tar det och är räckvidden tillräckligt bra nu för tiden?

Förutom allt detta och mer, ska vi även förklara hur bonus malus fungerar i samband med elbilsleasing.


I den här artikeln ska vi specifikt avhandla leasing av elbilar.


Vad kostar det att leasa elbil?

Vad det kostar att leasa en elbil beror bland annat på vilken modell och vilken extrautrustning du vill ha. För att hjälpa dig lite på traven hittar du ett antal exempel direkt här på sidan.

Det kan kännas lockande att leta efter den billigaste elbilen att leasa, men låt inte priset vara den avgörande faktorn, utan ta först reda på vilka dina behov och krav är! Exempelvis bör säkerhet ligga högt upp på allas lista ‒ men utöver det ‒ vad mer bör man tänka på?

Hur lång räckvidd har en elbil 2022?

Varje år testar det norska motorförbundet NAF och motor.no elbilars räckvidd, hela testet kan du läsa här. De testade modellerna ‒ från det senaste testet 2022 ‒ visar att elbilarna hade en räckvidd mellan 228 och 521 km på en laddning.

Testutförarna poängterar också att vinterkörning påverkar den marknadsförda räckvidden (WLTP) negativt med mellan 11 och 32 %. Vilket kan ses tydligt när man jämför den marknadsförda räckvidden mot den faktiska räckvidden:

Total spridning av räckvidd för alla testade bilmodeller

Marknadsförd Räckvidd Faktisk Räckvidd Differens
320 ‒ 614 km 228 ‒ 521 km -11‒32 %

Bilmodeller med längst räckvidd

Marknadsförd Räckvidd (km) Faktisk Räckvidd (km)
Tesla Model 3 LR Dual Motor 614 521
Mercedes-Benz EQS 580 4matic 645 513
BMW iX xDrive50 591 503
Tesla Model Y LR 507 451
Volkswagen ID.3 PRO S 539 435

Bilmodeller med kortast räckvidd

Marknadsförd Räckvidd (km) Faktisk Räckvidd (km)
Peugeot e-2008 320 228
Opel Mokka-e 338 263
Mercedes-Benz EQB 350 4matic 407 315
BMW iX xDrive 40 402 316
Mercedes-Benz EQA 250 401 333
Så när du har kommit fram till vilken räckvidd din elbil måste ha, bör du ta i beaktning att det behöver finnas goda marginaler utöver dina önskemål.

Vad kostar det att ladda en elbil?

Förutom räckvidd är det även viktigt att veta vad kostnaden blir för att ladda en elbil. Eftersom utöver leasingkostnaden behöver du även betala för drivmedlet, vilket i det här fallet är elektricitet och en självklar faktor som påverkar detta är elpriset.

Det senaste året har det nog inte undgått någon i Sverige att det har skett en stor ökning av elpriserna runt om i landet, och det i sin tur påverkar driftskostnaden av elbilen. Enligt elspot.nu har elpriserna 2022 ökat med hela 150 % mot föregående år. Så hur mycket kostar det att ladda en elbil 2022?

För dig som väljer privatleasing av elbil kommer laddning förmodligen till största del att ske vid hemmet och då är det ditt elavtal, batteriets kapacitet och hur mycket du kör som avgör hur mycket det kommer att kosta att ladda elbilen.

Elpris per kWh (genomsnittligt hushåll)

Öre/kWh
Spotpris (genomsnitt för 2021) 53,31
Påslag av leverantör 6
Elöverföring 30
Energiskatt 36
Delsumma 125,31
Moms (25 %) +31,33
TOTALSUMMA 156,64
Alltså kan vi generellt räkna med att 1 kWh kostar ca. 1,50 kronor.

Vi tar och tittar närmare på de två bilarna med längst- respektive kortast räckvidd från det norska testet för att se hur mycket en fulladdning kostar:

Kostnad att ladda utvalda elbilar

Batterikapacitet kWh Kr/kWh Kr/fulladdning
Tesla Model 3 LR Dual Motor 80 1,50 120,00
Mercedes-Benz EQS 580 4matic 107,8 1,50 161,70
Peugeot e-2008 50 1,50 75,00
Opel Mokka-e 45 1,50 67,50
Men det här är alltså för en full laddning. Ett betydligt mer intressant värde att veta är hur mycket det kostar per mil, speciellt i jämförelse med en diesel- eller bensinbil.

Vad kostar elbil per mil?

Sparar man fortfarande pengar på att köra elbil i stället för en fossildriven bil? Och i så fall hur mycket?

I dagsläget är Tesla ledande vad gäller lägsta strömförbrukning per mil enligt motor.no. Längst ned på listan över testade modeller hittar vi bilar som BYD Tang och Polestar 2 LR.

Elförbrukning per mil

kWh/mil kr/mil
Tesla Model 3 LR 1,48 2,22
Tesla Model 3 SR 1,54 2,31
Tesla Model Y 1,58 2,37
Polestar 2 LR 2,18 3,27
Byd Tang 2,57 3,86
Du kan därför räkna med att en elbil kostar någonstans mellan 2-4 kr/mil. Vilket man enkelt kan räkna ut att det blir betydligt mindre än om man skulle köra med bensin eller diesel i stället.

Hur lång tid tar det att ladda en elbil?

Oron över att det tar lång tid att ladda en elbil kan du släppa. Tiden det tar att ladda en elbil har förkortats drastiskt bara de senaste åren. Moderna elbilar går nämligen överraskande snabbt att ladda.

Norsk Automobilforbund (NAF) testar flera gånger per år elbilars uppladdningstider, både under sommar- och vintertid.

De snabbast laddande bilarna, laddas från ca. 8 % upp till 80 % på under en halvtimme. Med 80 % batterikapacitet kan bilarna sedan köras mellan 20 ‒ 30 mil.

De bilar som laddas upp ”långsammast” ligger inte särskilt långt efter heller, då de laddas upp i motsvarande grad på mellan 45 ‒ 60 minuter.

Inte nog med att en elbil är förhållandevis billig per mil, den som köper en elbil får även bidrag av staten via det så kallade bonus malus-systemet.

Vad är bonus malus och gäller det vid leasing?

Bonus malus-systemet infördes 1 juli 2018 för att öka andelen miljöbilar i Sverige och bidra till att uppnå målet med en fossilfri fordonsflotta i Sverige.

Systemet går ut på att bilar med relativt låga koldioxidutsläpp premieras med en bonus, medan fordon med relativt höga utsläpp belastas (malus) med högre skatt. Bonusen för rena elbilar och vätgasbilar med nollutsläpp är som högst 70,000 kronor. För privatpersoner får bonusen heller inte överstiga 25 % av bilens nypris och för företag gäller något annorlunda regler.

Dock är det viktigt att känna till att vid leasing av elbil är det leasinggivaren som anses vara ägare och har möjlighet att få bonus.

Mer information om bonus malus hittar du på transportstyrelsen.se.

Slutord ‒ Lönar det sig att leasa en elbil?

Med den här texten har vi sett att dagens moderna elbilar laddas upp snabbt och att de kostar betydligt mindre i drift än fossildrivna alternativ. Även batterierna har blivit bättre och därmed har också bilarnas räckvidd förbättrats avsevärt. Sammantaget börjar det finnas få skäl till att inte välja en elbil.

När det kommer till just leasing är det ett smidigt alternativ när man vill undvika ett billån och lägga upp handpenning. Dessutom kan man med leasing alltid känna sig trygg i en ny och modern bil genom att ‒ efter att avtalstiden har löpt ut ‒ enkelt förnya avtalet med en ny bil.

Vill man inte binda upp sig på 3 år - vilket är en vanlig avtalstid för leasing - kan man välja bilabonnemang i stället. Ett bilabonnemang är en mer flexibel lösning där du betalar lite mer per månad mot att kunna säga upp abonnemanget med kort varsel, 3 månader oftast. Efter uppsägningstiden kan du välja att byta bil eller avsluta abonnemanget.

Något negativt med leasing är att man som leasingtagare inte har rätt till bonus via det så kallade bonus malus. Men samtidigt, pengarna i bonus malus tar slut väldigt snabbt varje år och de som ansökt om bidraget får vänta väldigt länge innan några pengar betalas ut.