Jämför bilabonnemang
Vi jämför finansieringsalternativ

Vad kostar det att äga bil?

Dags att införskaffa ny bil? Skälen till att äga bil är många, olika och individuella – precis som kostnaden och finansieringsmöjligheterna bakom. Här får du en insikt i den generella kostnadsstrukturen för att äga bil och vad som kan vara extra viktigt att tänka på.


Direkta och indirekta kostnader för att äga bil

Att investera i en ny bil öppnar upp för ett smidigare liv och massvis av nya möjligheter. Alla förväntningar och planer gör det dock lätt att glömma bort de omfattande kostnadsaspekterna. Förutom själva finansiering tillkommer olika både väntade och oväntade utgifter som kan variera i storlek.

Till de direkta kostnaderna för att äga bil brukar man räkna reparationer, bränslekostnader, försäkring, skatten och den årliga värdeminskningen. Ju mer du använder bilen desto mer minskar den i värde och desto mindre kommer du få för den när det så småningom blir dags att sälja. Den exakta kostnaden för dessa utgifter beror givetvis på en hel rad individuella faktorer, men här nedan följer en generell sammanfattning för de vanligaste bilklasserna och situationerna så att du kan få en helhetsbild av kostnaderna av att äga bil.


Flera undersökningar pekar på att de flesta av oss tenderar att underskatta kostnaderna kopplade till att äga bil med i genomsnitt 1 500 kronor i månaden


En realistisk kostnadsberäkning

Flera undersökningar pekar på att de flesta av oss tenderar att underskatta kostnaderna kopplade till att äga bil med i genomsnitt 1 500 kronor i månaden. För att estimera vad som kan komma att gälla för dig finns det olika faktorer att räkna med samt en mängd små avgifter som gör att kostnaderna med att äga bil kan skena i väg utan att man ens märker det. Talesättet ”många bäckar små” har aldrig passat så bra för så kallade dolda kostnader för exempelvis parkeringsplats samt den tid och det bränsle som går åt till att köra runt för att leta efter själva parkeringsplatsen. För den som bor i innerstaden kan dessa kostnader snabbt stiga upp till en hel tredjedel av alla utgifter.

En schablonberäkning för olika normala bilklasser visar att där nybilskostnaderna i genomsnitt ligger på 200 000 kronor för den lägsta klassen så kostar denna 33 000 kr i kostnader i snitt per år. Om du istället väljer den snitthögsta bilkostnaden på 320 000 kr så får du en kostnad per år på 39 200 kr. Detta täcker faktorer som bensin, service, reparation, underhåll, däck och tillbehör, garage och parkering, försäkring, skatt samt besiktning.

Bland dessa faktorer utgör föga förvånande bensinen den största utgiften, följt av kostnader för försäkring, skatt och besiktningar samt service och reparationsutgifter.

  • Nybilspris 200 000 kr ger driftkostnader i snitt på 33 000 kr per år
  • Nybilspris 320 000 kr ger driftskostnader i snitt på 39 200 kr per år

Bland dessa faktorer utgör föga förvånande bensinen den största utgiften


Finansieringsmöjligheter – bilköp, billån, leasing eller bilabonnemang

Kontantköp

Cash is king, och även om det innebär en stor utgift i början brukar man säga att ett bilköp lönar sig i längden, speciellt om du funderar på att behålla bilen ett par år. Visst måste man ta värdeminskningen in i beräkningen inför den dag du väljer att sälja, men faktum är att detta dropp är som störst i början och därefter planas ut. Dock finns det en självklar nackdel med detta alternativ: det krävs att man har ekonomin att köpa en bil rakt av.

Billån

En av de vanligaste finansieringsmodellerna för den som bestämt sig för att äga bil men som inte kan eller vill betala bilen kontant är att ta ett billån. Detta kan du exempelvis göra genom att själv ansöka om lånet, eller göra det via din bilhandlare.

Till skillnad från en leasing kommer du kunna uppleva en större frihet då du inte behöver ta hänsyn till exempelvis begränsningar relaterade till körsträcka och försäkringar eller om du skulle vilja göra ombyggnader på bilen. Om det skulle vara något problem med bilen är det även du som ansvarar direkt för kontakten med reparationsverkstaden, utan att behöva kommunicera med leasingföretaget. Utöver detta kan du även få ner månadskostnaden med en kontantinsats. Denna brukar generellt ligga på minst 20 % av bilens värde.

Samtidigt som du upplever dessa fördelar finns det självklart även nackdelar jämfört med de andra alternativen. Exempelvis måste du ha koll på och betala amorteringar och ränta och själv ansvara för att sälja bilen när det beger sig. Du måste även räkna på att bilen konstant minskar i värde och räkna med diverse oväntade kostnader.

Leasing

Enkelt beskrivet innebär leasing att du mot en månadsavgift ”lånar” bilen från ett företag under den tiden som du innehar och använder bilen. Viktigt att tänka på innan du tecknar ett leasingavtal är saker som hur länge du vill ha bilen, vilken körsträcka du beräknar köra per månad och ta in beräkningar för exempelvis slitage och försäkringar. Anledningarna till att så många väljer att leasa en bil är att det inte finns något krav på en kontantinsats, att du vet vad du kommer behöva betala varje månad i en fast avgift samt att du inte behöver oroa dig för att bilen minskar i värde i takt med att tiden går.

Dock måste du i stället tänka på att det är ett företag, och inte du som äger bilen, att du är begränsad till ett visst antal mil per år, samt att utifall du bryter avtalet så kan du behöva betala mer än vad du förväntat dig.

Bilabonnemang

Ett annat alternativ är att skaffa ett så kallat bilabonnemang där du ”prenumererar” på en bil. Fördelarna är att du inte binder upp dig långsiktigt, ofta ligger bindningstiden på ett par månader och vissa bilhandlare har även en prövotid på en månad under vilken du kan säga upp ditt abonnemang utan uppsägningstid.

I månadsavgiften för ditt abonnemang ingår ofta en hel del aspekter så som service, underhåll, försäkring garanti och däckskifte och du kan, beroende på erbjudandet bestämma hur många gånger i månaden du behöver ha tillgång till bilen. Bland nackdelarna finns dock, precis som för leasing, olika begränsningar, försäkringar och avgifter.

Att väga fördelarna mot nackdelarna

När alla kostnader tagits med i beräkningen gäller det att ta ett beslut huruvida det blir lönsamt att äga bil eller inte. Bland olika transportmedel blir det oftast cykeln som går som vinnare ur ett rent ekonomiskt perspektiv, men för många är bilen helt enkelt oumbärlig för en väl funktionerande vardag.

Ett sätt att se det hela är att fundera över hur mycket tid du kan spara på att köra från punkt A till B – detta då tid som känt är pengar. Låt säga att du tjänar 100 kronor i timmen efter skatt. Då blir en timmes pendling med lokaltrafiken var dag 20 timmar i månaden. Om du i stället hade kunnat jobba under dessa timmar hade du tjänat in ytterligare 2 000 kronor i månaden. Lägg därefter till dina potentiella pendlingskostnader för en månad och så har du fått en estimering på hur mycket du kan ”tjäna” på att äga bil.

Sammanfattningsvis beror svaret på huruvida det är värt det eller ej att skaffa bil på din levnadssituation, bilmodell och vad du värdesätter högst – bekvämlighet, kostnadsbesparingar eller tid. Om fördelarna överväger nackdelarna finns det, som ovan nämnt, massor av möjligheter till att finansiera och att äga bil.

Så mycket kostar det att äga en bil