Lynk & Co är ett av de företag som erbjuder den nya typen av tjänster som kallas bilabonnemang. Sammanfattningsvis innebär lösningen helt enkelt att du har en bil utan att äga den, med allt vad det innebär. Abonnemanget skiljer sig från ett leasingavtal, där du bland annat binder upp dig för lång tid.
Med ett bilabonnemang från Lynk & Co blir allting som har med bilens skötsel att göra omhändertaget åt dig. Med ett fjärrstyrt diagnostiseringsverktyg, ser Lynk & Co om det är något som inte fungerar som det ska. Du blir då kontaktad, så att reparation och underhåll kan planeras in.
Detsamma gäller besiktning och årlig service. Faktum är att du inte ens behöver lämna in bilen själv. Det kan företaget göra åt dig om du vill, för att sedan lämna bilen tillbaka när servicen är klar. Du behöver alltså aldrig sätta din fot i en verkstad eller på ett besiktningskontor, om du inte vill. Skulle vägassistans krävas, trycker du bara på en knapp i mobilapplikationen, där allt som har att göra med bilen finns lagrat.
Lynk & Co är ett nytt, kinesiskt-ägt bilmärke som inte fungerar riktigt så som vi är vana med. I deras medlemsklubb finns olika typer av medlemskap, där du antingen kan äga, prenumerera eller bara hyra deras bilmodell vid enstaka tillfällen.
Lynk & Co har än så länge endast en bilmodell i produktion, vilken kallas för 01. Bolaget Zhejiang Geely Holding Group som äger Lynk & Co, är också storägare till Volvo. Det syns i den här bilmodellen. Det mesta under huven är detsamma som du hittar på Volvo XC40.
Modell 01 har gott om packningsutrymme och modellen kan sägas vara en SUV i mindre variant. Tekniskt sett kompromissar inte tillverkaren med standarden. Här får du den allra senaste tekniken med parkeringsassistans, digital bilnyckel, adaptiv farthållare och GPS - listan kan göras lång på finesser som inkluderas.
När du tecknar abonnemanget finns det inga tillägg som komplicerar det hela. Allting ingår i bilen från början. Vad du behöver välja är bilens färg samt om du vill ha elhybrid eller laddhybrid.
Tekniken är alltså den allra senaste och här behöver inte abonnenten oroa sig för att något skulle saknas. Det som är speciellt i sammanhanget är abonnemanget. Allting ingår alltså i bilen: helförsäkring för bilpassagerarna, service och minimerad självrisk. Det enda du betalar själv för är drivmedel, parkeringsavgifter och eventuella böter.
I månadsavgiften ingår fri körning upp till 125 mil. Behöver du köra mer utöver det, tillkommer en avgift på 1.50 kr/km. 125 mil är kanske inte särskilt mycket för en pendlare eller en bilsemester, så här bör användaren räkna på lönsamheten. En av fördelarna är dock helt klart att den oanvända på potten av fria kilometer flyttas över till nästa månad, om de är oanvända.
En annan sak som gör Lynk & Co unikt är att det också ingår ett klubbmedlemskap i abonnemanget. Medlemskapet kan du använda för att få ner månadskostnaderna genom att dela bilen med andra medlemmar. Du kan så att säga hyra ut den till klubbmedlemmar som inte har någon bil. På det viset fungerar också medlemskapet som en bilpool och det är möjligt att registrera sig i klubben utan att köpa eller abonnera på en bil.
En annan än så länge unik funktion, är den mycket korta abonnemangstiden på 30 dagar. Du förnyar ditt abonnemang från månad till månad. Det innebär att du får en exceptionellt hög flexibilitet och du kan alltså avsluta abonnemanget och bli bilfri igen, inom en månad.
Det är rätt uppenbart att lösningen passar våra yngre generationer som inte vill binda upp sig på lång tid. Passande för målgruppen är också företagets miljöfokus. De trycker hårt på att den här typen av bilägande och delande, är en miljövänlig form av konsumtion. Dessutom är bilmodellerna elhybrider och passar förstås en miljömedveten målgrupp även av den anledningen.
Lynk & Co lanserar sig också som en organisation som passar företag som vill ha en mer hållbar och kostnadseffektiv lösning för sina biltransporter.
Det går bra att ta med sig bilen från Lynk & Co på utlandsresor. Vad du behöver kontrollera är dock om försäkringarna gäller i det land du ska åka till.
Ju mer du delar bilen, desto lägre blir månadskostnaden. Du behöver alltså inte ha dåligt samvete för att du inte utnyttjar ditt abonnemang tillräckligt, eftersom andra kan använda bilen när du inte behöver den.
Nu när vi gått igenom Lynk & Co:s funktioner, är det säkert många som ser flera uppenbara fördelar. Tjänsten fungerar i stort sett som en streamingtjänst för bilägande. Här behöver ingen lägga ner tid och energi på att sköta service, besiktningar och annat som har med bilägandet att göra. Allting är redan ordnat för dig och när det är dags att åtgärda något, kontaktar företaget helt enkelt dig, så att du vet vad som är på gång.
Priset är helt klart en annan intressant aspekt. Bilabonnemanget är väldigt konkurrenskraftig i jämförelse med andra, motsvarande tjänster som finns i Sverige idag. För dig som inte pendlar långa sträckor varje dag, är den helt klart prisvärd.
För pengarna får du dessutom mycket kvalitet. Det här är mer eller mindre en replika av Volvo XC40 och den är också producerad av samma tillverkare. Det är exceptionellt lätt att ansluta sig och du behöver inte fundera över extra tillägg och annat som gör tecknandet av abonnemanget mer komplicerat. Det finns en bilmodell och ett månadspris.
När vi ändå är inne på månadspriset så kan vi också nämna några ord om bildelningsfunktionen. Medlemskapet fungerar också som en bilpool och även personer som inte har en egen bil, kan ansluta sig till klubben. Du som bilabonnent kan då erbjuda din bil till uthyrning.
Ju mer du delar bilen, desto lägre blir månadskostnaden. Du behöver alltså inte ha dåligt samvete för att du inte utnyttjar ditt abonnemang tillräckligt, eftersom andra kan använda bilen när du inte behöver den. Samtidigt som du sparar en slant!
En av bilens fördelar som vi nämnde, var att det inte kan göras några tillägg som gör beställningen komplicerad. Det kan förstås också ses som en nackdel. Personer som är intresserade av en starkare motor, vissa tekniska finesser eller dragkrok har alltså inte möjligheten att lägga till sådana extra funktioner.
En annan nackdel i sammanhanget är körsträckan. De 1 250 km per månad som ingår, är inte jättemycket. Åker du på bilsemester kommer du inte särskilt långt med bilen då. Den extra avgiften som tillkommer för längre körningar, kan snabbt sticka iväg.
Vad ingår? |
Lynk & Co |
---|---|
Bilmodeller | 1 st |
Bindningstid | Ingen |
Uppsägningstid | 1 månad |
Provperiod | ? |
Helförsäkring | |
Service och underhåll | |
Däck för alla årstider | |
Vägassistanstjänst | |
Ersättningsbil | ? |
Besiktning | ? |
Garanti | ? |
Välj bil |