Tjänstebil och förmånsbil används nästan synonymt med varandra i dag. Men det finns faktiskt en mycket tydlig skillnad. Här går vi igenom vad och passar samtidigt på att ge dig som företagare en TCO-kalkyl vid val av bilabonnemang från Care by Volvo!
En tjänstebil är precis som det låter, en bil som används i tjänsten. När det kommer till tjänstebil är det arbetsgivaren som äger bilen och låter arbetstagaren använda bilen i tjänsten. Samma princip gäller även om företaget väljer leasing eller bilabonnemang.
En polisbil eller en servicebil som elektriker använder är två bra och tydliga exempel på en tjänstebil. Men bilen behöver inte för den delen varken vara särskilt- inredd eller utrustad för att få kallas en tjänstebil. En säljare till exempel behöver ingen speciell bil för att ta sig mellan punkt A och B i sin tjänst, eller hur?
Men sedan finns det ett annat begrepp ‒ som ofta används synonymt med tjänstebil ‒ nämligen förmånsbil, och här finns det framför allt en viktig skillnad mellan dem!
Skillnaden på en tjänstebil och en förmånsbil är att tjänstebilen endast används inom tjänsten.
Skillnaden på en tjänstebil och en förmånsbil är att tjänstebilen endast används inom tjänsten, eller i en väldigt liten omfattning privat. Du får nämligen köra tjänstebilen 10 gånger och upp till 100 mil per år utan att det händer något.
Däremot om du överstiger de här gränserna så ser Skatteverket bilen som en löneförmån (förmånsbil) och du blir därmed förmånsbeskattad efter bilens förmånsvärde. Här är det viktigt att känna till att det råder omvänd bevisbördan, vilket innebär att det är du som måste bevisa för Skatteverket att bilen inte har använts mer än så för privat bruk! Ett bra och godkänt sätt som Skatteverket rekommenderar är att använda dig av körjournal.
Med en körjournal så specificerar du mellan vilka punkter du har åkt, hur lång körsträckan var, mätarställning och syfte med resan. Då har du ett tryggt bevis att visa upp vid en eventuell granskning.
När det kommer till drivmedel så finns det även här skillnader mellan dem båda:
I vanliga fall står arbetsgivaren för drivmedel, men det fungerar lika bra att den anställde tankar privat och ersätts till fullo av arbetsgivaren. Ingen förmånsbeskattning utgår.
Här blir det lite krångligare. Om den anställde betalar drivmedlet själv får denne göra avdrag med 6,50 kronor för diesel och 9,50 kronor för övriga drivmedel (även el). Arbetsgivaren kan alltså skattefritt ersätta dig med dessa belopp eller så kan du själv ta upp det senare i deklarationen.
Om arbetsgivaren däremot ersätter dig med högre belopp, exempelvis ersätter dig baserat på tankkvitton för tjänsteresan, så ska den överskjutande delen ses som lön.
Skulle det i stället vara så att arbetsgivaren står för allt drivmedel, både när du kör bilen privat och i tjänst, så får du betala drivmedelsförmån vilket är drivmedlets marknadsvärde uppräknat med 1,2. Däremot har du fortfarande rätt till ovan angivna avdrag när du kör i tjänst.
Mer om förmånsbil, förmånsvärde och förmånsbeskattning hittar du i vår artikel om förmånsbil.
Finns det någon fördel med tjänstebil? En direkt fördel för dig som arbetstagare är att arbetsgivaren ställer en bil till ditt förfogande under arbetstid och du slipper använda din privata bil i tjänsten. På så vis undviker du även exempelvis extra slitage på din egen bil.
Men hur ska man tänka vid valet mellan tjänstebil och förmånsbil?
Som vi redan tagit upp så är den främsta skillnaden mellan tjänstebil och förmånsbil huruvida du använder bilen privat eller inte samt beskattning. Men det finns fler aspekter att tänka som du kan läsa i artikeln förmånsbil som hjälper dig ytterligare i ditt val mellan de två alternativen.
Avslutningsvis ska vi titta på kostnad för tjänstebil, vilket främst är intressant för dig som är företagare och funderar på att införskaffa en eller flera tjänstebilar till företaget. Så vad kostar tjänstebil företaget?
Ett tydligt sätt att ställa upp detta är via en så kallad TCO (total cost of ownership). Här nedan tar vi upp ett exempel på en TCO-kalkyl för ett bilabonnemang från Care by Volvo.
I den här TCO-kalkylen har vi valt ut ett bilabonnemang med 3 månaders uppsägningstid och bilens modell är en Volvo XC40 Recharge utan någon extrautrustning.
Volvo XC40 Recharge | |
---|---|
Uppsägningstid | 3 månader |
Körsträcka/år | 10 000 km |
Körsträcka/mån | 833 km |
Utrustningsnivå | Core |
Privat körning/år | 0 km |
Kostnad per månad | |
---|---|
Bilprenumeration | 5 272 kr |
Hälften av momsen | 659 kr |
Fordonsskatt | 30 kr |
Drivmedel för 800 km (el) | 160 kr |
Spolarvätska | 30 kr |
Kostnad för företaget | 6 151 kr |
Det här är alltså ett prisexempel på en SUV från Volvo som går på el. Priserna är från skrivande stund och kan ha ändrats efter publiceringen. Du hittar enkelt många fler exempel på bilabonnemang här på sajten som garanterat passar just dina behov.